Stal konwencjonalna i stal wysokiej wytrzymałości

W przemyśle motoryzacyjnym stal jest dominującym materiałem do produkcji karoserii samochodowych ze względu na swoje właściwości mechaniczne, takie jak wytrzymałość, plastyczność, ciągliwość, twardość, niski koszt ekonomiczny w porównaniu z innymi materiałami oraz zrównoważone procesy produkcji stali, które pomagają producentom samochodów spełniać standardy dbałości o środowisko naturalne.

W tym artykule dowiesz się o różnych rodzajach stopów stali węglowych stosowanych w komponentach samochodowych i ich charakterystyce, abyś mógł wybrać najlepszy rodzaj według swoich potrzeb.

Co to jest stal węglowa?

Jest to materiał stopowy pomiędzy stalą a węglem, ten ostatni pierwiastek jest używany w niewielkiej proporcji, która waha się pomiędzy 0,03-0,85% do produkcji pojazdów. Oprócz materiałów bazowych, w składzie znajdują się inne pierwiastki, takie jak krzem, fosfor, mangan, które w połączeniu pozwalają na tworzenie produktów o specyficznych cechach wydajności, elastyczności i trwałości.

Sektory wykorzystująca stal na masową skalę

Ważne jest, aby wspomnieć, że istnieją różne rodzaje stali: konwencjonalne, wysokiej wytrzymałości, bardzo wysokiej wytrzymałości i ultra wysokiej wytrzymałości stali. Specyfikacje i właściwości każdej z nich są wyszczególnione poniżej:

1. Konwencjonalna

Stale konwencjonalne to stale węglowe, które są klasyfikowane w niskiej, średniej i wysokiej zawartości węgla, więc mogą być dostosowane w zastosowaniach do części nośnych, elementów złącznych, sprężyn, świec zapłonowych i innych.

2. Wysoka wytrzymałość

Produkcja stali o wysokiej wytrzymałości wymaga tytanu, chromu, molibdenu, manganu i aluminium, aby wytworzyć silniejsze stopy w porównaniu do konwencjonalnych stali. Charakteryzują się tym, że zawierają niob lub wanad, tworząc ciągliwe stale o wysokiej wytrzymałości, głównie na blachę podwozia. Stale te mają wysoką odporność na uderzenia, więc są one wykorzystywane głównie do produkcji części samochodowych.